Aktuality z oblasti práva, které se tentokrát týkají klamavé reklamy, a které by v daném kontextu mohly mít dopady na Vaši činnost. Vzhledem k těmto okolnostem je doporučujeme Vaší pozornosti.
V dnešní digitální době, kdy jsou marketingové strategie stále agresivnější, se problematika tzv. „klamavé reklamy“ stává jedním z nejčastějších témat právních sporů v oblasti hospodářské soutěže.
Právní rámec
Klamavá reklama je jednou ze zvláštních skutkových podstat nekalé soutěže. Její právní úprava je zakotvena primárně v § 2977 občanského zákoníku. Systematicky spadá pod generální klauzuli nekalé soutěže dle § 2976 odst. 1 občanského zákoníku, která zakazuje jednání v hospodářském styku, jež je v rozporu s dobrými mravy soutěže a je způsobilé přivodit újmu jiným soutěžitelům nebo zákazníkům.
Podle definice uvedené v § 2977 odst. 1 občanského zákoníku je klamavou reklamou taková reklama, která:
-
souvisí s podnikáním nebo povoláním,
-
sleduje podporu odbytu,
-
klame nebo je způsobilá klamat osoby, jimž je určena nebo k nimž dospěje,
-
a je v důsledku toho způsobilá ovlivnit jejich hospodářské chování.
Relevance právních předpisů a judikatury – klíčové aspekty z praxe
Při posuzování konkrétního případu je nutné zohlednit nejen literu zákona, ale i ustálenou rozhodovací praxi soudů.
-
Postačí pouhá způsobilost klamat: Jedná se o ohrožovací delikt. Není nutné prokazovat následek, tedy že byl někdo skutečně oklamán. Postačí pouze, že reklama byla objektivně způsobilá vyvolat u adresátů mylnou představu.
-
Měřítko průměrného spotřebitele: Klamavost se neposuzuje z pohledu přehnaně důvěřivé či naopak vysoce odborné osoby. Rozhodující je, jak reklamu vnímá průměrný spotřebitel, tedy spotřebitel, který je „průměrně běžně informovaný, přiměřeně pozorný a obezřetný“ s ohledem na sociální, kulturní a jazykové faktory. Jedná se o právní otázku, kterou posuzuje soud.
-
I pravdivý údaj může být klamavý: Judikatura opakovaně dovozuje, že klamavým může být i údaj, který je sám o sobě pravdivý, pokud je zasazen do takových souvislostí a okolností, že může uvést v omyl. Např. uvedení české čokolády s vyobrazením švýcarského kříže.
-
Klamání opomenutím: Nekalosoutěžním jednáním není jen aktivní šíření nepravdivých informací, ale i zatajení podstatných údajů. Pokud neuvedení určité informace, např. omezení platnosti slevové akce, může ovlivnit rozhodování spotřebitele, jedná se o klamavou reklamu.
-
Vztah ke klamavému označení zboží: V praxi se často stírají hranice mezi klamavou reklamou (§ 2977 občanského zákoníku) a klamavým označením zboží nebo služby (§ 2978 občanského zákoníku).
Zejména u údajů o zeměpisném původu, složení či jakosti může jedno jednání naplňovat znaky obou skutkových podstat.
Obrana proti klamavé reklamě - varianty řešení a strategická doporučení
Pro klienty, kteří se buď brání z nařčení z klamavé reklamy, nebo se naopak cítí takovým jednáním poškození, lze navrhnout následující strategické kroky:
Právní kroky
Pokud však mimosoudní řešení selže, lze se u příslušného soudu domáhat dle § 2988 občanského zákoníku:
-
Zdržení se jednání
-
Odstranění závadného stavu
-
Přiměřené zadostiučinění (v penězích i nepeněžní formě) (srov. NS 32 Cdo 4661/2007)
-
Náhrady škody
-
Vydání bezdůvodného obohacení
Lze tedy shrnout, že důsledné dodržování pravidel pro reklamu není jen prevencí před finančními postihy a soudními spory, ale i klíčovým faktorem pro udržení dobré pověsti a důvěry zákazníků.